Mariana Popova, Piano

 

Pianist Mariana Popova’s deep interest in musical dialogue led her early on to an intensive focus on the fields of piano chamber music and art song accompaniment. Over the course of her concert career, she has increasingly combined these two aspects and, since 2017, has been one of the first lecturers to lead a training class in “Vocal Chamber Music” at the Hochschule für Musik und Theater Hamburg.

Mariana Popova’s concert performances have taken her to nearly all European countries, as well as to Asia and the USA. She has been invited to festivals such as the Summit Music Festival in New York, the Aarhus Festival for New Music (Denmark), Varna Summer (Bulgaria), Heures Musicales de Biot (France), Castelló Festival (Spain), Heidelberger Frühling, and the Schwetzinger Festspiele.

As an art song accompanist, she has received awards at the “Concours International de Musique de Chambre” in Lyon, France, the International Brahms Song Competition in Pörtschach, Austria, and the Manhattan International Music Competition in New York. In 2010, she curated her first solo song recital series, dedicated to the major works of Clara and Robert Schumann. Mariana Popova has served as an official accompanist for vocal masterclasses led by Brigitte Fassbaender, Reri Grist, Margreet Honig, Christiane Iven, and Robert Holl.

She has collaborated with renowned artists such as Christiane Karg, Dominik Köninger, Huiling Zhu, Yvi Jänicke, Renate Behle, Boglárka Pecze, Julius Bekesch, Hannah Weber, and Christian Quadflieg. Her partnerships with composers such as Peter Ruzicka, Hans Zender, Ernst Ludwig Leitner, Fredrik Schwenk, Johannes Boris Borowski, Ruta Paidere, Judit Varga, and Khadija Zeynalova reflect her strong commitment to contemporary music.

Popova’s work is documented in numerous CD recordings, radio, and television broadcasts in Bulgaria, Germany, France, and the USA. In summer 2012, under the commission of the German Federal Foreign Office, she recorded a CD featuring art songs from all Baltic Sea countries to mark Germany’s presidency of the Council of the Baltic Sea States. In 2019, she released the CD Spectrum with coloratura soprano Lini Gong, a personal homage to Hamburg as a “harbor of song.”

In 2025, her new album Wishes will be released on the GENUIN label, in collaboration with soprano Lisa Schmalz and clarinetist Boglárka Pecze. The album intertwines romantic and contemporary vocal chamber music repertoire.

Mariana Popova, who comes from a German-Bulgarian family, began her piano studies as a young student with Oxana Yablonskaya at the Juilliard School in New York. She later studied with Evgeni Koroliov (piano) and Gernot Kahl (art song accompaniment) at the Hochschule für Musik und Theater Hamburg, as well as with Karl-Peter Kammerlander at the Franz Liszt University of Music in Weimar. Her artistry has been shaped by significant influences from Dalton Baldwin, Bruno Canino, and Menahem Pressler.

Mariana Popova, Klavier


Ihr besonderes Interesse am musikalischen Dialog brachte die Pianistin Mariana Popova schon früh zur intensiven Beschäftigung mit den Bereichen der Klavierkammermusik und der Liedbegleitung. Zunehmend hat sie im Verlauf ihrer Konzerttätigkeit beide Aspekte verknüpft und leitet seit 2017 als eine der ersten Lehrenden überhaupt eine Ausbildungsklasse für „Vokale Kammermusik“ an der Hochschule für Musik und Theater Hamburg.

Mariana Popovas Konzerttätigkeit führte sie in fast alle europäischen Länder, nach Asien und in die USA. Sie erhielt Einladungen zu Festivals wie Summit Music Festival in New York, zum Aarhus Festival für Neue Musik (Dänemark), zum Varna Summer (Bulgarien), zu den Heures Musicales de Biot (Frankreich), Castelló Festival (Spanien), zum Heidelberger Frühling oder zu den Schwetzinger Festspielen. 

Als Liedbegleiterin erhielt sie Preise beim „Concours International de Musique de Chambre“ in Lyon/Frankreich, beim internationalen Brahms-Liedwettbewerb in Pörtschach/Österreich sowie beim Manhattan International Music Competition in New York und spielte bereits 2010 ihre erste eigene Liederabendreihe, gewidmet dem Hauptwerk Clara und Robert Schumanns. Mariana Popova war offizielle Klavierbegleiterin von Gesangskursen mit Brigitte Fassbaender, Reri Grist, Margreet Honig, Christiane Iven und Robert Holl.

Musikalische Partnerschaft verbindet Mariana Popova mit Künstler*innen wie Christiane Karg, Dominik Köninger, Huiling Zhu, Yvi Jänicke, Renate Behle, Boglárka Pecze, Julius Bekesch, Hannah Weber oder Christian Quadflieg. Die Zusammenarbeit mit Komponisten wie Peter Ruzicka, Hans Zender, Ernst Ludwig Leitner, Fredrik Schwenk, Johannes Boris Borowski, Ruta Paidere, Judit Varga oder Khadija Zeynalova dokumentiert zudem ihr großes Interesse an der Neuen Musik.

Es entstanden zahlreiche CD-Einspielungen, Rundfunk und Fernsehaufnahmen in Bulgarien, Deutschland, Frankreich und den USA. Im Sommer 2012 spielte Mariana Popova im Auftrag des Auswärtigen Amtes Berlin anlässlich der deutschen Ostseerats-Präsidentschaft eine CD mit Liedkompositionen aus allen Ostseeländern ein. 2019 erschien die CD „Spectrum“ mit der Koloratursopranistin Lini Gong - eine ganz persönliche Hommage an Hamburg als „Liederhafen“. 2025 erscheint im Trio mit der Sopranistin Lisa Schmalz und Klarinettistin Boglárka Pecze beim Label GENUIN das Album „Wishes“, das romantisches und zeitgenössisches Repertoire der Vokalen Kammermusik ineinander verschränkt.

Mariana Popova, die aus einer deutsch-bulgarischen Familie stammt, begann ihre pianistische Ausbildung als Jungstudierende bei Oxana Yablonskaya an der Juillard School New York. Anschließend studierte sie bei Evgeni Koroliov (Klavier), und Gernot Kahl (Liedgestaltung) an der Hochschule für Musik und Theater Hamburg, sowie an der Franz Liszt Musikhochschule Weimar im Fach Liedgestaltung bei Karl-Peter Kammerlander. Wesentliche künstlerische Anregungen erhielt sie durch Dalton Baldwin, Bruno Canino und Menahem Pressler.

Мариана Попова, пиано

 

Специалният интерес на пианистката Мариана Попова към музикалния диалог я насочва още от ранна възраст към задълбочено изучаване на областите на камерната музика за пиано и акомпанимента на песни. В хода на своята концертна дейност тя все повече съчетава тези два аспекта и от 2017 г. е една от първите преподаватели, които ръководят клас по “Вокална камерна музика” във  Hochschule für Musik und Theater Hamburg.

Концертната дейност на Мариана Попова я отвежда в почти всички европейски страни, както и в Азия и САЩ. Тя получава покани за участие на фестивали като Summit Music Festival в Ню Йорк, Aarhus Festival for New Music (Дания), Varna Summer (България), Heures Musicales de Biot (Франция), Castelló Festival (Испания), Heidelberger Frühling и Schwetzinger Festspiele.

Като акомпанятор на песни тя е лауреат на награди от Concours International de Musique de Chambre в Лион (Франция), международния конкурс за песни на Брамс в Pörtschach (Австрия) и Manhattan International Music Competition в Ню Йорк. Още през 2010 г. тя организира първия си самостоятелен цикъл рецитали, посветени на основните произведения на Клара и Роберт Шуман. Мариана Попова е била официален акомпанятор на майсторски класове по пеене с Brigitte Fassbaender, Reri Grist, Margreet Honig, Christiane Iven und Robert Holl.

Мариана Попова си партнира с изтъкнати артисти като Christiane Karg, Dominik Köninger, Huiling Zhu, Yvi Jänicke, Renate Behle, Boglárka Pecze, Julius Bekesch, Hannah Weber и Christian Quadflieg. Също така, тя работи с композитори като Peter Ruzicka, Hans Zender, Ernst Ludwig Leitner, Fredrik Schwenk, Johannes Boris Borowski, Ruta Paidere, Judit Varga и Khadija Zeynalova, което подчертава големия ѝ интерес към съвременната музика.

Мариана Попова има множество записи на компактдискове, радио и телевизионни излъчвания в България, Германия, Франция и САЩ. През лятото на 2012 г., по поръчка на Министерството на външните работи на Германия, тя записва компактдиск с песни от всички балтийски държави по повод германското председателство на Съвета на балтийските държави. През 2019 г. излиза компактдискът Spectrum с колоратурното сопрано Лини Гонг – личен поклон към Хамбург като “пристанище на песента”.

През 2025 г. ще излезе новият ѝ албум Wishes, издаден от GENUIN, в трио със сопраното Lisa Schmalz и кларинетистката Boglárka Pecze. Албумът преплита романтичен и съвременен репертоар за вокална камерна музика.

Мариана Попова, която произхожда от немско-българско семейство, започва обучението си по пиано като млад студент при Оксана Яблонская в Juilliard School в Ню Йорк. По-късно учи при Евгений Корольов (пиано) и Gernot Kahl (акомпанимент на песни) в Hochschule für Musik und Theater Hamburg, както и при  Karl-Peter Kammerlander в Franz Liszt Musikhochschule Weimar. Важни артистични вдъхновения тя получава от Dalton Baldwin, Bruno Canino и Menahem Pressler.

Schon im ersten Teil des Ballettabends „Brahms/Balanchine“ begegneten dem Publikum in den „Liebeslieder Walzern“ musikalisch und tänzerisch Interpreten, wie sie perfekter kaum hätten sein können. Zu dem Klavierduo Mariana Popova und Burkhard Kehring traten die Sängerinnen Johanna Winkel (Sopran) und Sophie Harmsen (Alt) sowie die Sänger Sebastian Kohlhepp (Tenor) uns Benjamin Appl (Bariton). Alle musizierten glasklar, verständlich, beweglich, anmutig und temperamentvoll.

Ballettpremiere "Brahms/Balanchine" an der Hamburgischen Staatsoper, FAZ, Wiebke Hüster

In global song composition, there has long been a clear trend moving from the historical combination of voice and piano toward vocal chamber music - extending even into the realm of multimedia. In this smallest compositional format, the upheavals of our world order have been and continue to be reflected.

Since 2017, I have been leading a class for vocal chamber music at the Hochschule für Musik und Theater (HfMT) in Hamburg. This new cross-departmental course is open to all students of artistic vocal and instrumental studies and remains, in its focused form, unique in the German higher education landscape.

At the heart of our weekly work in small ensembles is the chamber music “polylogue” between word and sound, voice and instrument(s). In the process, traditional repertoire is balanced with contemporary works.

In der globalen Liedkomposition ist seit Langem eine klare Tendenz auszumachen, die sich von der historischen Besetzung Gesang-Klavier hin zur  Vokalen Kammermusik entwickelt - bis in den Multimedia-Bereich hinein. Hier spiegelten und spiegeln sich im kleinsten kompositorischen Format auch die Umbrüche unserer Weltordnung.

Seit 2017 leite ich an der HfMT Hamburg eine Klasse für  Vokale Kammermusik. Dieses neue dekanatsübergeifende Unterrichtsangebot wendet sich an alle Studierenden der künstlerischen Gesangs- und Instrumentalfächer und ist in seiner konzentrierten Form bislang noch einzigartig in der deutschen Hochschullandschaft.

Im Zentrum unserer wöchentlichen Arbeit in kleinen Ensembles steht der kammermusikalische „Polylog“ zwischen Wort und Ton, Stimme und Instrument(en). Dabei wird traditionelles Repertoire mit zeitgenössischem aufgewogen.

В световната песенна композиция отдавна се наблюдава ясна тенденция за преминаване от историческото съчетание на глас и пиано към вокална камерна музика, която се разпростира дори в областта на мултимедията. В този най-малък композиционен формат са се отразявали и продължават да се отразяват сътресенията на нашия световен ред.

От 2017 г. водя клас за вокална камерна музика в Hochschule für Musik und Theater (HfMT) в Хамбург. Този нов междуфакултетен курс е отворен за всички студенти от специалностите „артистичен вокал“ и „инструментал“ и в целенасочената си форма остава уникален в германското висше образование.

В основата на седмичната ни работа в малки ансамбли е камерният музикален „полилог“ между слово и звук, глас и инструмент(и). В този процес традиционният репертоар се балансира със съвременни произведения.